Owady, które wadzą

 Tak jak wam obiecałam przedstawię wam dzisiaj owady, które wadzą:

1) Wszy - obejmujący gatunki pasożytujące na ssakach, w tym na ludziach. Wywołuje u nich chorobę pasożytniczą zwaną wszawicą. Trzeba dbać o higienę, wtedy ta choroba jest rzadziej spotykana. Żywią się krwią wysysaną po nakłuciu skóry żywiciela. Samice wszy są większe od samców, jaja, tzw. gnidy przyklejają do włosów. Po ok. 6 dniach z jaj wylęgają się larwy przypominające wyglądem i sposobem odżywiania osobniki dorosłe. Przejdźmy do kolejnego szkodnika.

Źródło: https://ratapest.pl/popularne-szkodniki/szkodniki-sanitarne/wesz-ludzka/

2) Pluskwa domowa - gatunek owada należący do podrzędu pluskwiaków różnoskrzydłych, rodziny pluskwowatych. Żywi się krwią zwierząt ciepłokrwistych, głównie człowieka. Potrafi być uciążliwa w warunkach domowych, często poprzez aktywność nocą w łóżkach. Jest niewielki, około 4–6 mm długości i około 3 mm szerokości. Posiada czerwonobrunatne, silnie spłaszczone, owalne ciało. Gnieździ się w pomieszczeniach, najczęściej w meblach tapicerowanych, pod tapetami. Samica pluskwy domowej składa około 250-500 jaj. Okres rozwoju od jaja do dojrzałej pluskwy w temperaturze pokojowej trwa około 1-2 miesiące. Pluskwy pobierają krew co kilka dni, ale w przypadku braku żywiciela mogą przeżyć kilka miesięcy. Potrafią także poddać się hibernacji, gdy przez okres dłuższy niż 3 miesiące nie mogą znaleźć żywiciela - to mnie bardzo zaciekawiło, to wskazuje, że trudno jest się ich pozbyć z domu. Ugryzienie przez pluskwy tez nie należy do najprzyjemniejszych, swędzące zmiany skórne, które pojawiają się na ogół po 24-48 godz. od pogryzienia i mogą różnie wyglądać. Ugryzienia pluskwy zazwyczaj mają postać czerwonych plamek, a po pewnym czasie – grudek lub bąbli pęcherzykowych o średnicy ok. 5 cm, którym towarzyszy silne swędzenie.

Źródło: https://www.medonet.pl/zdrowy-dom/insekty-w-domu,specyficzne-znaki--ze-masz-pluskwy-w-domu--uwazaj---roznosza-choroby--gryza-w-nocy,artykul,61074632.html
3) Pchły - pchła różni się od pluskwy. Posiadają ciało bocznie spłaszczone, silnie rozwinięte odnóża, umożliwiające im długie skoki. Narządy gębowe pchły są typu kłująco-ssącego, całe ciało pokrywa twardy oskórek ze szczecinkami lub ząbkami skierowanymi do tyłu. Pchły osiągają wielkość od 1 do 6 mm, a nawet do 10 mm i są ciemno ubarwione. Są powszechnymi pasożytami psów i kotów w miejscach, w których przebywa wiele zwierząt. Dorosłe osobniki przebywają na żywicielu, a postacie rozwojowe – jaja, larwy i poczwarki znajdują się w otoczeniu (szczeliny podłóg, wykładziny i dywany). Po spacerze ze swoimi pupilami warto jest obejrzeć czy nigdzie nie zagnieździła się przypadkiem taka pchła. Jeśli ją zauważymy na zwierzęciu to warto udać się do weterynarza.

Źródło: https://www.odstraszanie.pl/a2,jak-pozbyc-sie-pchel-z-domu.html

A tutaj zamieszczam jeszcze krótki wywiad z owadem, który wadzi, czyli z wszą głowową:

- Gdzie żyjesz?

W głowie, mam tam przytulnie, lubię siedzieć w kołtunie;)

- Skąd się bierzesz?
Jestem chorobą skupisk ludzi, jeśli będziesz bawić się ze swoją koleżanką u której się wysiaduje to przeskakując odwiedzę i Twoją czuprynę.

- Ile żyjesz?
Na głowie żyje około miesiąca, dlatego lubię tak siedzieć, ponieważ poza głową moje życie jest krótkie, wtedy żyje jedynie od 1 do 2 dni.

- Samiczko, a ile jajeczek możesz złożyć?
Mogę złożyć od 100 do 300 jajeczek dziennych, dlatego ciężko mnie wypędzić z włosów, za dobrze mi tam.

- Jak nazywają się Twoje dzieci?
Moje dzieci to gnidy.

- Dziękujemy ci bardzo za tak szczegółowe odpowiedzi!
Ja również dziękuję i widzimy się u ciebie na czuprynie!

- O nieee. Tylko nie to!
Udam, że nie słyszałam tego (braku) zachwytu;)

- Yyy przepraszam, nie chciałam, żeby to tak zabrzmiało. Do zobaczenia...😅
Na szczęście nigdy nie miałam do czynienia z wszami i wolałabym nie mieć, wolę o nich jedynie poczytać, niż żeby mnie odwiedziły haha 
Mam nadzieję, że podobał wam się mój dzisiejszy wpis i dajcie znać, czy wy mieliście do czynienia z jakimś owadem, który przynosi szkody ;) Do zobaczenia!

Przyszła "pedagożka" Julka

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Magiczne Jezioro Kortowskie - nauka w terenie

Jak JA się uczę?

Co to jest bioróżnorodność?